عمده کاربرد سبد کابل کجاست؟

بنر مقاله عمده کاربرد سبد کابل

عمده کاربرد سبد کابل در اتاق های سرور است. شرکت سیدک بعنوان اولین طراح و تولید کننده سبد کابل در ایران در این مقاله قصد دارد تا شما را با اتاق سرور بیشتر آشنا کند و به سوالات زیر در پایان پاسخ دهد.

  • اهمیت اتاق سرور در چیست؟
  • اجزای اتاق سرور
  • اتاق سرور استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟
  • طریقه‌ی مقاوم سازی اتاق سرور چیست؟

نمایی از اتاق سرور

اهمیت اتاق سرور

برای درک بهتر آین که اتاق سرور چیست باید بدانیم اهمیت اتاق سرور چقدر است. تمامی اطلاعات یک شرکت در سرور های آن می باشد. این اطلاعات همچنین برای ایمنی بیشتر در ذخیره‌سازها نگهداری می شود. این اطلاعات حاوی دیتای مربوط به چندین سال فعالیت شرکت ها و سازمان ها می باشد، یا ممکن است اطلاعات بانکی و مالی باشد. ضرر از بین رفتن اطلاعات مالی را براحتی می توانیم درک کنیم. ممکن است اسناد الکترونیکی مربوط به سازمان در این اتاق باشد یا سوابق اطلاعاتی که تاریخچه و پیشینه شرکت را دربر دارد. به این ترتیب از لحاظ اهمیت، میتوان گفت اتاق سرور در بردارنده‌ی بیگ دیتای سازمان یا مجموعه میباشد که جزو اسرار شرکت ها محسوب میشود.

شرکت هایی که در حال ارائه سرویس به بیرون می باشند در صورت قطع سرویس با ضرر هنگفت مالی مواجه می شوند. در نظر بگیرید تاکسی اینترنتی یا تلفن همراه قطع شود. این مجموعه ها در صورت قطعی در هر ثانیه میلیون ها تومان ضرر میدهند.

امروزه تمامی امور یک سازمان به کامپیوترها ختم می شود. قطع خدمات درون سازمانی مانند نرم افزار های حسابداری و اتوماسیون وغیره منجر به قطع کار سازمان می شود. حتما به مراکزی رجوع کرده اید که کار شما را انجام دهند و گفته اند شبکه قطع شده است. ازدحام ارباب رجوع و گله و شکایت را به این بخش اضافه کنید.پس از هر طرف که به این اتاق نگاه کنیم جز اهمیت چیزی نمی بینیم.

نمایی از داخل اتاق سرور

وظیفه ی اتاق سرور

در هر سازمانی وظیفه سرویس دهی به کارکنان بر عهده سرور ها است. در مرکز داده تجهیزات مختلفی نصب می شود ولی به اتاق سرور معروف است. چون در نهایت تمامی آنها برای کار کرد مطمئن و صحیح سرور ها و ارتباط با آنها نصب می شوند. وظیفه این مکان حفظ شرایط مناسب برای سلامت سرور ها و تجهیزات مرتبط با آن و تضمین عملکرد آن ها است. عدم کارکرد صحیح هر قسمتی از این اتاق کل کار سازمان را مختل کرده و یا سبب آسیب به اطلاعات می شود.

یکی دیگر از کاربرد های مرکز داده سرویس دهی به افراد بیرون از سازمان می باشد. برخی از مجموعه ها مانند بانک ها، شرکت های تلفن همراه، شرکت های بیمه، سازمان های دولتی، فروشگاه های اینترنتی و بسیاری دیگر در حال ارایه سرویس به بیرون از مجموعه می باشند. این خدمات در انواع مختلفی مانند وب یا اپلیکیشن های موبایلی می تواند باشد

اجزای اتاق سرور چیست؟

بخش ساختمانی

این بخش شامل ساختمان و ابنیه اتاق می باشد. دیوار اتاق سرور، کف کاذب اتاق سرور، سقف کاذب اتاق سرور، درب اتاق سرور و چاه ارت در این بخش قرار می گیرند. این ساختمان یا اتاق دارای ایمنی مناسبی بوده و در برابر حوادث غیر مترقبه مقاوم است.

برق اتاق سرور

تامین برق مورد نیاز مرکز داده در این قسمت است. بخش برق شامل تجهیزات برقی و کابل های مربوطه است. برای این قسمت میتوان از اتاق برق استفاده کرد. تابلو برق توزیع اتاق سرور، کابل های برق، سیستم ارتینگ و باندینگ اتاق سرور، برق اضطراری یا ژنراتور، منبع برق بدون وقفه یا UPS در این بخش قرار دارند. به منظور ایمنی بیشتر بهتر است این تجهیزات خارج از اتاق سرور و در اتاق برق مستقر شوند.

تاسیسات اتاق سرور

تاسیسات اتاق سرور به منظور حفظ سلامت اتاق و کارآیی بهتر آن نصب می شوند. این قسمت شامل سیستم سرمایش اتاق سرور و سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور می شود. قسمت دیگر تاسیسات شامل ادوات کنترلی و نظارت مانند سیستم کنترل تردد اتاق سرور و دوربین های مدار بسته است. در تاسیسات این مکان قسمتی از تاسیسات مانند کمپرسور و کپسول اطفاء حریق خارج از اتاق و قسمتی مانند پنل دمنده هوا یا سنسور های دود داخل اتاق نصب می شوند.

تصویر داخلی اتاق سرور

تجهیزات اتاق سرور

یکی از عمده کاربرد های سبد کابل در اتاق سرور می باشد که در این بخش به توضیح آن خواهیم پرداخت. در این قسمت ما تجهیزات مرتبط با اتاق سرور را بررسی میکنیم.

  • رک اتاق سرور: کلیه تجهیزات اتاق سرور به منظور جلوگیری از آسیب دیدن و نظم بیشتر در رک بسته می شوند. رک ها در ابعاد گوناگونی تولید می شوند. بیشترین مدل رک مورد استفاده در این اتاق 42 یونیت عمق 100 می باشد.
  • سرور: دستگاه اصلی مرکز داده می باشد. کلیه خدمات از طریق سرور ها ارایه می شود. کلیه تجهیزات دیگر در جهت حفظ شرایط محیطی این سرور ها و ایجاد ارتباطات برای آن ها است.
  • روتر: این دستگاه وظیفه مسیر دهی و ایجاد ارتباط بین سرور های داخل اتاق و محیط بیرون را فراهم می سازد.
    سوییچ شبکه: وظیفه سوئیچ شبکه برقراری ارتباط داخلی بین سرور ها و همچنین بین سرور و سایر تجهیزات مانند روتر و فایروال را بر عهده دارند.
  • فایروال: نفوذ به مرکز داده و سرقت اطلاعات و یا خرابکاری امری است که در خصوص مراکز داده بسیار اتاق می افند. فایروال جهت جلوگیری از این امر در اتاق سرور نصب و تنظیم می گردد.
  • دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات: هر چقدر هم در حفظ شرایط محیطی کوشا باشیم باز هم امکان خرابی سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد. به همین منظور با کمک تجهیزات ذخیره ساز از اطلاعات پشتیبان گیری انجام می شود. در صورت از بین رفتن اطلاعات با کمک این تجهیزات اطلاعات بازیابی می شوند.

نصب تجهیزات با نظم و زیبایی انجام می شود تا دسترسی و کنترل آن ها راحت باشد.

  • کابل کشی ارتباطی: این بخش شامل ارتباطات کابلی بین تجهیزات و با بیرون است. این کابل می تواند مخابراتی، شبکه و فیبر نوری باشد.
  • قسمت نرم افزاری اتاق سرور: این قسمت لایه سرویس دهنده به کاربران است. مرحله اول نصب سیستم های عامل می باشد. مطابق با سرویس یا نرم افزار مورد نصب سیستم عامل انتخاب و نصب می شود. سپس نصب نرم افزارهای لازم و راه اندازی سرویس های مختلف انجام می گردد.
  • مهاربندی کابل های مجموعه: که این قسمت با استفاده از انواع سبد کابل (سبد کابل گالوانیزه و سبد کابل استیل و سبد کابل رنگی) و سینی کابل قابل انجام بوده و شرکت سیدک خدمات ارزنده ای در این بخش به شما ارائه میکند.

با جواب پرسش اتاق سرور چیست آشنا شدیم. به طور خلاصه در این مکان سرور ها و تجهیزات مرتبط نصب شده و می بایست بهترین شرایط برای کارکرد مداوم آنها فراهم شود.

حضور مداوم در مرکز داده و دیتا سنتر به علت شرایط دمایی برای کاربر سخت است و خاموش کردن سیستم سرمایش کار را برای تجهیزات سخت می کند. همچنین تردد مداوم سبب ورود گرد و غبار به اتاق واحتمال بروز خرابی بر اثر برخورد با ادوات را دارد. برای جلوگیری از تردد مداوم به داخل اتاق دسترسی به نرم افزارها و سیستم های عامل اتاق سرور به صورت راه دور یا ریموت انجام می شود.

جزئیات اتاق سرور

اتاق سرور استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

برای طراحی اتاق سرور استاندارد باید عوامل زیر را در نظر گرفت.

  • کولینگ و خنک سازی: انواع سیستم های خنک سازی inrow، صنعتی و کولرهای گازی پرتوان
  • دوربین مدار بسته: سیستم دوربین مدار بسته جهت کنترل بصری اتاق سرور و مراکز داده
  • سیستم کنترل تردد: مدیریت تحت شبکه حدود دسترسی و ورود و خروج افراد به مرکز داده ها
  • کابل کشی ساختار یافته: کابل کشی ساختار یافته و امور پسیو مرکز داده ها و اتاق سرور
  • اعلام اطفا حریق: سیستم های پیشرفته اعلام و اطفا اتوماتیک حریق بر پایه گاز
  • درب اتاق سرور: درب استاندارد ضد حریق و ضد سرقت اتاق سرور با شیلد داخلی
  • تابلو برق و ups: تابلو برق اتوماتیک ast و سیستم تامین برق کمکی usp، ژنراتور، استابلایزر
  • کف کاذب و سقف کاذب: کف گاذب فولادی اتاق سرور، سقف کاذب و دیوار کاذب ضد حریق
  • اندازه مناسب اتاق را تعیین کنید.قبل از اینکه جزئیات بیشتری در اتاق سرور جای گیرند، در مورد فضای فیزیکی مورد نیاز برای تجهیزات اصلی باید تصمیم گرفته شود. فضای کافی برای سرورها، سیم‌ها، کابل‌ها و سایر تجهیزات لازم باید وجود داشته باشد.
  • سخت افزار را برای ذخیره سازی تنظیم کنید. برای به حداکثر رساندن فضا، از رک‌ها و قفسه بندی برای ذخیره سازی ماشین آلات فیزیکی و سایر رایانه‌های موجود در اتاق سرور استفاده کنید. رک‌های مخابراتی در بسیاری از فضاهای عملیاتی محبوب هستند و یک رک واحد می تواند صدها سرور بلند و تیغه ای یک یونیتی را در خود جای دهد.
  • امکان نظارت همه جانبه بر اتاق سرور وجود داشته باشد.اتاق سرور باید بصورت شبانه روزی کنترل شود. کلیه فعالیت‌های انجام شده روی سرورهای شبکه باید به دلیل تشخیص وضعیت غیرعادی اسکن شوند. نرم افزارهایی وجود دارند که در صورت نیاز به هشدار دادن، امکان ارسال نوتفیکیشن به پیجر یا تلفن های همراه و ایمیل را فراهم می‌کنند.

اتاق دیتا سنتر استاندارد

مراحل کار مقاوم سازی اتاق سرور

  • دیوارها تا رسیدن به سطح آجری تراشیده می شود.
  • سوراخ ها و منافذ پر می شوند
  • سطوح با یک لایه سیمانی پوشیده می شود
  • لایه ای از ماده ضد آتش Fire Tard روی لایه سیمانی کشیده می شود
  • مسیرگذاری کف و سقف جهت عبور لوله های اطفای حریق ، برق و شبکه انجام می شود.
  • پس از انجام مراحل فوق اقدام به آهن کشی و ستون گذاری می شود
  •  شبکه های فلزی نصب شده و روی آن گچ کاری می شود
  • پس از خشک شدن گچ لایه محافظتی و ضد آتش Epoxy پوشانده می شود.
  • سیستم تهویه و تخلیه گردوخاک
  • از عوامل مهم استهلاک تجهیزات الکترونیکی، گرد و خاک می باشد. با نشستن گردو خاک روی Chipset های مختلف بردهای دستگاه ها و ایجاد لایه جانبی روی آن ها ، عمل خنک سازی آن ها با مشکل روبرو شده و خرابی زودرس را سبب می شود از اینرو سیستم تهویه هوای اتاق سرور نصب شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

در این مقاله سعی شد تا شما را با اهمیت و کلیاتی از اتاق سرور و دیتا سنتر آشنا کنیم. در ادامه مقالات شما را با جزئیات بیشتری از کاربرد سبد یا سینی کابل در دیتا سنتر ها آشنا خواهیم نمود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نوشتهٔ پیشین
انواع سینی کابل را میشناسید؟
نوشتهٔ بعدی
انواع سبد کابل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات اخیر

فهرست
× مشاوره آنلاین